Napełnianie klimatyzacji czynnikiem R1234YF we Wrocławiu
Czynnik R1234YF stosowany w samochodach produkowanych od 2016 roku.
W kilku słowach o klimatyzacji
Klimatyzacja samochodowa jak większość urządzeń w samochodzie, nieustannie narażona jest na wstrząsy, drgania oraz gwałtowne zmiany warunków pracy, dlatego również podlega okresowym przeglądom.
Każde zaniedbanie może doprowadzić do wycieków gazu, co może spowodować słabsze schładzanie wnętrza samochodu, a nawet zwiększone ryzyko zatarcia sprężarki klimatyzacji.
Ponadto niesprawna klimatyzacja może spowodować zagrożenie wdychania powietrza skażonego groźnymi bakteriami, które powstają w kanałach nawiewu i na parowniku, niedostateczne odparowanie szyby przedniej, a nawet nadmierne zużycie paliwa.
Uzupełnianie czynnika chłodzącego w klimatyzacji
Żaden układ klimatyzacyjny nie jest idealnie szczelny, a ubytki czynnika chłodzącego spowodowane eksploatacją powodują, że w jego miejsce do systemu dostaje się wilgoć.
Wilgoć powoduje korozję, która niszczy parownik, chłodnicę oraz pozostałe elementy naszego układu. Z tego powodu czynnik powinien być uzupełniany co najmniej raz w roku.
Konserwacja układu klimatyzacji
Kluczem jest regularna konserwacja układu
Aby zminimalizować ryzyko awarii układu klimatyzacji i jego kosztownych napraw, pamiętaj o nim przez cały rok. Najczęstsze uszkodzenia klimatyzacji to:
- Zbyt mała ilość czynnika chłodniczego. Powoduje obniżenie wydajności chłodzenia i zatarcie sprężarki na skutek złego smarowania. Główne przyczyny to niekorzystanie z klimatyzacji przez długi czas (np. jest używana tylko latem) i przeciekający skraplacz lub przewód klimatyzacji;
- Niewłaściwy olej lub barwnik UV powodują złe smarowanie sprężarki lub zatykanie zaworu rozprężnego jak i dyszy dławiącej. Spowodowane jest mieszaniem niewłaściwych olejów;
- Niewystarczające oczyszczenie cyklu chłodniczego po zatarciu sprężarki. Awaria sprężarki oznacza, że wymagana jest wymiana większej ilości części, a inne potrzebują intensywnego płukania. Niezastosowanie się do tych porad zwiększa ryzyko powtarzających się awarii sprężarki do czasu podjęcia niezbędnych działań;
- Sprężanie cieczy, co skutkuje zatarciem się sprężarki lub hałasem. Zazwyczaj powodowane jest zbyt dużą ilością oleju w układzie oraz ładowaniem ciekłego czynnika do strony niskiego ciśnienia;
- Niewystarczająca wymiana ciepła w skraplaczu powoduje wysokie naprężenie termiczne sprężarki prowadzące do jej zatarcia. Przyczyną jest albo brak konserwacji oraz zanieczyszczenia zbierające się między skraplaczem a chłodnicą, albo uszkodzony wentylator skraplacza;
- Uszkodzenie koła DL sprzęgła „zrywnego” skutkujące brakiem pracy sprężarki. Prawie we wszystkich przypadkach powodem jest nadmierny obrót kątowy koła pasowego wieloklinowego. Inną przyczyną może być za mała ilość czynnika chłodniczego.